Dag 1

Het is 07.30 uur als Pedro, mijn reisgenoot, arriveert. Even later zitten we aan een bakje koffie en worden de ervaringen van de laatste maanden uitgewisseld. Samen met Pedro heb ik ingeschreven voor een motortraining in Schwarzwald, georganiseerd door LCVM Bergtrainingen.

Klokslag 08.00 uur vertrekken we en genieten we van het mooie weer. We hebben de route zo ingedeeld dat het grootste deel (± 450 km) over de Duitse snelweg voert en het laatste deel (± 80 km) binnendoor. Na de eerste 240 km snelweg afgelegd te hebben, besluiten we om niet alleen de motoren van brandstof te voorzien, maar om ook een hapje te eten. In het zonnetje is het inmiddels al zo’n 26 graden Celsius als we onze broodjes en een beker koffie naar binnen werken.
Ook nu staan we weer versteld van het grote aantal bouwplaatsen op de Duitse snelwegen. Geen wonder dat er minder werkelozen zijn. De Duitse overheid stimuleert in tegenstelling tot het Nederlandse beleid.

De reis verloopt ondanks de vele bouwplaatsen toch voorspoedig. Het valt mij op dat ook de Duitse automobilisten, al is het wat terughoudend en onwennig, ruimte laten voor motorrijders als er filevorming optreedt. Ik stoor mij op enig moment dan ook aan een aantal andere (Nederlandse en Belgische) motorrijders die zich met aanzienlijke snelheid en lomp gedrag door de file wurmen. Op deze wijze creëer je geen “goodwill” als motorrijder, mijn gedachte.
Nadat we deels door Karlsruhe zijn gereden, verlaten we de snelweg en komt het betere werk. De wegen worden smaller, bochtiger en de hoogteverschillen nemen toe. Ook het aantal motorrijders neemt per gereden kilometer toe.

Volgende pagina

Copyright: © 2009 ~ hansenwebsites.nl~ All rights Reserved