Zaterdag 21 april 2012

Om 11.00 uur krijg ik van Thieu Vos (MotoPort Echt) de sleutels overhandigd van de Honda VFR 1200 X Crosstourer en kan ik deze motor eindelijk eens berijden. Na de bekendmaking van het concept in 2010 heeft Honda er tot april 2012 over gedaan om de motor productierijp te maken. Soms is het gewoon beter om er wat langer over te doen en ik ben dan ook erg benieuwd of de tijd hier in het voordeel van Honda uitpakt.

Ik weet op voorhand al met welk referentiekader deze motor te maken krijgt: de Honda VFR 1200 F - model 2010, waar ik 15.000 km op heb gereden en de Yamaha Super Ténéré 1200 Z model 2011 en 2012, waar ik inmiddels zo’n 30.000 km mee heb gereden. Daarbij komt natuurlijk nog het gegeven dat de hele motorpers het alsmaar heeft over het “gevecht” met de BMW GS 1200.

Laat ik maar meteen duidelijk zijn: deze motor kun je naar mijn mening niet vergelijken met de BMW 1200 GS . Omdat mensen willen vergelijken, zo ook ik, ben ik op zoek gegaan naar een passende vergelijking. Deze vond ik in de Ducati Multistrada 1200. Niet omdat de Honda ook maar iets van deze motor heeft, maar de filosofie achter de motor. De Ducati werd ontwikkeld als een “vier in één motor” en is gebouwd met bestaande technieken (motor –Testastretta, chasis - Trellisframe) . Dit heeft ook Honda gedaan. Ze hebben de motor gebaseerd op bestaande technieken ( de Honda VFR 1200 F) en hier een nieuw concept (lees doelgroep) aan gekoppeld. Ik zie deze Honda dan ook als een totaal nieuwe motor voor een specifieke doelgroep.

Volgende Pagina
Copyright: © 2009 ~ hansenwebsites.nl~ All rights Reserved