Zaterdag 12 mei 2012

Tijdens het modificeren van mijn Yamaha Super Ténéré 1200, krijg ik van Thieu (MotoPort Echt) een Kawasaki Versys 1000 mee. Al eerder had ik hiernaar gevraagd omdat ik erg nieuwsgierig was naar deze motor: hij ziet er uit als een allroad, heeft 17 inch wielen en een motorblok afgeleid van de Kawasaki Z1000 S. Neem hierbij een rijklaar gewicht van 239 kg, dan is dat voldoende reden om voor het eerst op een Kawasaki te rijden.

Omdat Kawasaki deze motor aanbiedt als een "Allroad" kan ik hem mooi vergelijken met mijn referentiekader: de Yamaha Super Ténéré 1200Z en de Honda VFR 1200X Crosstourer.

Voor het eerste en wezenlijke verschil hoef je niet ver te zoeken: de Kawasaki heeft een 17-inch voorwiel en hierdoor is de motor net zoveel "Allroad" als de Ducati Multistrada 1200.
Een "Allroad" heeft doorgaans een 19-inch voorwiel om zo kuilen en oneffenheden beter te kunnen overwinnen.
Ook heeft de Kawasaki een 180 mm achterband in tegenstelling tot de gangbare 150 /160 mm achterbanden bij de andere "Allroads". Daarbij is de motor niet voorzien van echte "Allroad" banden en ontbreken ook de kenmerkende spaakwielen.
Daarnaast is de veerweg (voor- en achtervering) met 150 mm voor- en achter, beduidend minder dan bij de Yamaha en de Honda.

Zou het kunnen zijn dat Kawasaki een andere doelgroep in gedachten had bij de ontwikkeling van deze meer "sportieve" toermotor?

Volgende Pagina
Copyright: © 2009 ~ hansenwebsites.nl~ All rights Reserved