Tijdens de laatste oefening was de "fanclub" van twee cursisten gearriveerd en besloot Gerard om de dag op ludieke wijze af te sluiten. Wat kun je dan beter doen dan motoren op een spekgladde baan te laten rijden, terwijl je al het water dat voorhanden is gebruikt.
Dit was tevens een mooie gelegenheid om elkaar te laten zien wat we geleerd hadden. We toonden het gezelschap dat het mogelijk is om met en zonder ABS tot stilstand te komen op deze baan. Toen bleek dat dit niet meer spectaculair was, zette Gerard het geheime wapen in. We moesten de baan oprijden en proberen om de waterzuilen, die Gerard in werking stelde, te omzeilen. Dat was even anders; op zo'n gladde baan proberen hindernissen te ontwijken. Ik hoef niet te vertellen dat dit menig nat motorpak opleverde. Zo schakelde Gerard in de laatste poging die ik deed even alle waterzuilen tegelijk in werking, leuk voor het publiek, een nat pak voor mij.

De balans van deze dag:
Gerard leerde ons wat het betekent om "even van het gas te gaan" waardoor je veiliger door het verkeer komt. Kom je dan toch in een "schriksituatie" is het belangrijk dat je op de juiste wijze een noodstop maakt. Wat doet ABS op een motor en hoe reageert je motor als het in werking treedt. Hoe ga je om met voorwerpen op de weg, hoe ontwijk je obstakels op de weg. Hoe voelt het als je de grens van het remmen bereikt, de motor aangeeft dat er een slip ontstaat. Tijdens deze cursus heb ik op deze vragen de antwoorden en vaardigheden gekregen waar ik iets mee kan.

Gerard en medecursisten, bedankt voor deze fijne en leerzame dag.

Copyright: © 2009 ~ hansenwebsites.nl~ All rights Reserved