Na uitleg over de volgende onderdelen, starten we onze motoren en kunnen we een paar oefenrondjes rijden op dit traningscomplex. Ondertussen is Gerard druk in de weer met het bevuilen van het wegdek; een mooi bergje zand met wat bladeren, verspreid over enkele meters asfalt.
Een voor een kunnen we aanrijden en laten zien dat we een dergelijke hindernis op de juiste wijze kunnen nemen. Hierbij hanteren we de techniek die gebruikelijk is voor motoren zonder ABS (aanrijden, remmen & ontkoppelen, hindernis de remmen los, na de hindernis weer doorgaan met remmen). Later nemen we de hindernis maar dan met gebruik making van de ABS; aanrijden, remmen en gewoon blijven remmen. Een kind kan zo motor rijden, ik bedoel de was doen.

Hierna krijgen we uitleg over de wijze waarop je kunt uitwijken voor een hindernis. Ook nu weer het aanrijden, flink remmen & ontkoppelen, voor het obstakel de remmen los, uitwijken en na het obstakel doorgaan met het remmen. Het fijne kneepje zit hierbij in de wijze waarop je om het obstakel heen rijdt, de juiste stuurtechniek. Vooraf had Gerard ons uitvoerig uitgelegd en getoond dat je kunt sturen door op de stuurhelft te drukken aan de zijde waar je naar toe wilt. Als je dit nog nooit gedaan hebt, voelt het erg onwennig en enkele cursisten moesten hier duidelijk aan wennen. Toch werd ook deze proef door alle cursisten goed afgesloten.

Het officiële lesprogramma werd afgesloten met het remmen in een bocht. Dat is mogelijk mits je maar gedoseerd remt (met de voorrem dan wel) en je rekening houdt dat de motor zich hierbij "opricht". Dit laatste moet je tegen gaan door op de stuurhelft te drukken van de gewenste richting, dus de bocht in drukken. Natuurlijk is ook hierbij de juiste kijktechniek van groot belang, net als bij alle voorgaande oefeningen.

Volgende Pagina

Copyright: © 2009 ~ hansenwebsites.nl~ All rights Reserved