Slipcursus bij FreeBike

Eindelijk was het zover: we konden ons uitleven op de slipbaan. Eerst kregen we uitgelegd hoe we om moesten gaan met de motoren (Kawasaki ER 01n). Deze motoren zijn voorzien van steunwieltjes aan de zijkant zodat je niet kunt omvallen. Tot een snelheid van ongeveer 35 -40 km per uur kunnen gevorderde rijders hierop blijven zitten tijdens een slip. De baan wordt door een sproeisysteem nat gehouden en door de speciale asfaltlaag krijgt deze dezelfde weerstand als een laagje sneeuw. De motoren zijn voorzien van een schakelaar die het ABS systeem in- of uitschakelt. De remwerking wordt zichtbaar omdat het systeem is gekoppeld met een van de knipperlichten; hierdoor kan de instructeur zien wat je doet.

De oefening begon met gewenning op de motor en de de gladde baan. Daarna mochten we probeeren om de motor op de baan tot stilstand te brengen zonder het ABS te gebruiken. Het was merkbaar dat de cursisten nu meer spanning hadden dan bij de voorgaande oefeningen. Als je dan de slipbaan oprijdt, met de aangegeven snelheid van zo'n 20 km per uur, lijkt het heel hard te gaan. Vooral als je dan voor het eerst in de remmen knijpt en er van alles gebeurt wat je niet wilt of verwacht. Een enkele cursist lukt het zelfs om een 360° draai te maken en gewoon te blijven zitten. Al doende en goed luisterend naar de vele tips van Gerard, werden deze rempogingen steeds beter. Tot het moment dat iedere cursist de motor op goede wijze tot stilstand kon brengen.

Volgende Pagina

Copyright © 2009 - 2019 Wiel Hansen - hansenwebsites - All rights Reserved