Na het nemen van de "obstakels" gaf Gerard ons uitvoerig uitleg over het correct uitvoeren van een noodstop. Hieraan koppelde hij weer een stukje theorie, hoe bepaal je hoeveel afstand je nodig hebt om veilig tot stilstand te komen. Dit illustreerde hij door ons te laten schatten en aangeven waar hij met zijn motor tot stilstand zou komen, uitgaande van een gemarkeerde plaats. Eerst met een snelheid van 30 km , dan met 60 km snelheid en vervolgens liet hij het verschil zien tussen 60 en 70 km per uur. Oeps, dat had niemand van ons verwacht, een behoorlijk verschil!
Gerard kwam vervolgens weer even terug op zijn uitspraak in het theorielokaal: voor een kruising heel even wat gas terug, hiermee creëer je meer veiligheid voor jezelf.

Voordat we echt mochten "slippen" moesten we dus oefenen met het uitvoeren van een noodstop. Ook nu kreeg iedere cursist ruim voldoende aandacht en vooral véél nuttige tips. Aangezien de meeste cursisten reden met motoren voorzien van ABS, werd ook hier ruim aandacht aan geschonken. Enkelen werden voor het eerst geconfronteerd met een ABS systeem dat in werking treedt; bij elke motor een specifieke reactie van het voertuig. Dan niet schrikken maar vooral doorgaan met remmen.
Dat werd door een cursist, als berijder van een BMW R 1200 RT voorbeeldig uitgevoerd en kregen we zowaar een echte "stoppie" te zien. De achterzijde van z'n motor leek even op een bokkend paard en kwam hierbij behoorlijk van de grond. Prachtig om te zien!

Volgende Pagina

Copyright: © 2009 ~ hansenwebsites.nl~ All rights Reserved