Slipcursus bij FreeBike

Na deze introductie werd er eerst nog even gekeken naar de technische staat van onze motoren. Ook hier kregen we weer praktische tips over het onderhoud, met name het bandenprofiel en de wijze waarop je de remvoering kunt controleren. Bij het profiel werd nader ingezoomd op de wijze van meten, waar meet je nu precies de profieldiepte? In het midden (het grootste rijvlak) of aan de buitenzijde? Wat zijn de slijtindicatoren van een band en waar zitten die?

Daarna volgde een verkenningstocht over het oefenterrein (met veel ruimte voor diverse oefeningen) en maakten we kennis met de speciaal aangelegde "slipbaan". Een speciaal aangelegd gedeelte met een wit glad oppervlak (vergelijkbaar met een witte wegmarkering) dat bovendien met ruim voldoende water nat EN glad wordt gehouden. Vervolgens kregen we uitleg over de speciaal geprepareerde oefenmotoren (met zijwieltjes) waarvan de ABS in- en uit te schakelen is. De instructeur kan door lampjes (koppeling tussen knipperlicht en remwerking) zien hoe de remwerking is en neemt dit natuurlijk mee in de beoordeling van je remtechniek. Daarover later meer.

We startten de praktische oefeningen met het "nemen van hindernissen", waarbij je de keuze had om deze oefeningen met een lesmotor of met je eigen motor te doen. We moesten achtereenvolgens enkele malen over een autoband rijden en een stalen buis op die op het wegdek lag. Dit natuurlijk met oplopende snelheid; goed voor het opbouwen van je zelfvertrouwen. Hier werd mij duidelijk hoe gemakkelijk een Yamaha Super Ténéré XT 1200 Z zo'n obstakel passeert.

Volgende Pagina

Copyright © 2009 - 2019 Wiel Hansen - hansenwebsites - All rights Reserved