31.07.2015  » Met de TomTom Rider 400 op reis (3)

In voorgaande berichten schreef ik hoe de Zumo's werkten tijdens een motortraining in de Moezel. In dit bericht ga ik nader in op de TomTom Rider 400.

Om de voordelen van de Rider 400 ten volle te benutten, had ik het toestel geladen met routebestanden in GPX alsook in ITN format. Ik gebruikte de verschillende routebestanden afwisselend, zodat ik zo goed mogelijk kon vergelijken. Het eerste wat je opvalt bij het laden van een GPX format, is dat het toestel dit meteen omzet in een TRACK. In het voorgaande bericht schreef ik hier al over, dus liep ik tegen de bekende problemen aan. Bij het verlaten van de route start het toestel automatisch met herberekenen. Dit kun je NIET uitschakelen. Als het toestel dan met herberekenen start, is het volstrekt onduidelijk en onvoorspelbaar welke nieuwe route eruit komt. Elke keer als dit gebeurde, heb ik de GPX route moeten beëindigen omdat de nieuwe route in de verste verte niet meer op de originele route leek!

De routes die ik in ITN format had geladen werkten goed tot het moment dat je van de route afweek. Staat een routepunt op een afgesloten wegdeel, dan moet dit eerst verwijderen want anders blijft het toestel je terug dirigeren. Dat is écht niet handig en dat behoort nog steeds tot de grootste ergernissen van dit toestel: het touchscreen dat niet goed werkt en het gemis van een knop om een routepunt te verwijderen. Als je dan ook nog tijdens een regenbui rijdt, werkt het touchscreen als een magneet voor vuil en watervlekken.
Het toestel is echter een topper als je een standaard (van A naar B) route rijdt. Ook het opzoeken van wegen, locaties of het laden van routes werkt heel gemakkelijk en snel.

Copyright: © 2009 ~ hansenwebsites.nl~ All rights Reserved