27.03.2015  » Motoren te gecompliceerd?

Op de website van een prominent Nederlands motorblad (site) las ik een bericht over een 'poll' van het Britse Motormagazine MCN. Hierin werd ingezoomd op de complexiteit van de huidige motoren.

Volgens deze 'poll' vindt 26% van de gebruikers de elektronica op de huidige motoren wel OK. 21% geeft aan deze OK te vinden, maar is bezorgd over de complexiteit. 22% geeft aan geen elektronica op de motorfiets te willen gebruiken. Wat in het oog springt is de algemene bezorgdheid (uitgedrukt in 31%) over de complexiteit van deze technieken.
Zoals wellicht al bekend, rijd ik sinds maart 2014 op een KTM 1190 Adventure met een zeer uitgebreid (standaard) electronicapakket. Denk hierbij aan ABS, diverse mappings, diverse settings voor de vering/demping, geïntegreerde handvatverwarming, MSC (ABS in bochten) en nog wat meer. Dit alles werkt via een CANBUS en wordt op heel eenvoudige wijze bediend door vier knoppen op het linker handvat. Alle informatie is goed zichtbaar op de VDO display. Ik gebruik met grote regelmaat de verschillende settings en ben erg onder de indruk van het bedieningsgemak. Daarnaast kan ik uit praktijkervaring (inmiddels 15.000 km op de teller) schrijven dat ik nog geen storingen heb gehad en dat ik zelfs de MSC (onvoorzien) heb moeten testen. Ik durf dus te schrijven dat KTM de electronica op de huidige motoren goed voor elkaar heeft! Daarbij heeft het CANBUS systeem een groot voordeel: de motor wordt gewoon aan een PC gekoppeld en de storingen kunnen direct worden uitgelezen. Daarnaast kan ook de software worden bijgehouden en bijgewerkt. Vooruitgang kun je niet tegenhouden, maar onbekendheid kan een persoonlijke belemmering zijn. Maak zelf eens een proefrit op een motor met een (goed werkend) uitgebreid elektronicapakket en ervaar zelf hoe fijn dat rijdt.

Copyright: © 2009 ~ hansenwebsites.nl~ All rights Reserved