24.07.2015  » Met de Zumo 660 op reis (2)

In dit vervolg op het bericht van 17 juli 2015 wil ik graag nog even wat kwijt over het werken met Tracks. Natuurlijk heb ik ook die techniek getest.

Zoals bekend zijn er grote verschillen in techniek, denk hierbij bijvoorbeeld aan de verschillen tussen de oude en de nieuwe generatie toestellen van Garmin. Maar ook de verschillen tussen Garmin (GPX format), de TomTom (ITN format) en nu zelfs de 'crossover' Rider 400 van TomTom die met GPX én ITN format uit de voeten zou kunnen.

Om toch routes met elkaar te delen die redelijk goed werken, heeft men bedacht om die routes in TRACKS om te zetten met het GPX format. Ogenschijnlijk lijkt dit een goede oplossing omdat de meeste toestellen hier goed mee lijken te werken. Het probleem ontstaat echter als je toestel, om welke reden dan ook, start met herberekenen. In een track staan nog maar 2 waypoints of routepunten, namelijk het begin en eindpunt. Bij het herberekenen wordt dan een route berekend die van A naar B loopt. Alle ROUTEAANWIJZINGEN die in het trackbestand staan worden hierbij NIET meegerekend. Je rijdt vervolgens dus van A (de positie waar je je bevindt) naar B (het eindpunt van de route).
Hoe moet dat dan als je bij een omleiding (afgelsloten weg) komt, je een tankstation wilt aandoen of wilt toevoegen aan je route ?
Het herberekenen mag in ieder geval niet werken dus moet je alles op zicht (kaarscherm) doen en daar zijn de oudere toestellen niet echt handig voor. En bij de TomTom Rider 400 kun je dit niet uitschakelen!
Tijdens deze training heeft één toestel vrijwel probleemloos gewerkt: de Garmin Zumo 590 waarvan de routebestanden gemaakt waren met de nieuwe techniek.

Copyright: © 2009 ~ hansenwebsites.nl~ All rights Reserved