24/01/2014  » Spreken is zilver, Schrijven is goud

Als je over motoren schrijft, dan is het wel handig dat je vooraf wat onderzoek doet.

Tijdens de rustige uurtjes vind ik het heerlijk om de verschillende websites met informatie voor motorrijders te bekijken. In Nederland heb je voldoende keuze en zo kun je heel eenvoudig tussen de verschillende aanbieders heen en weer 'surfen'. Als je dit een poosje gedaan hebt, dan valt je op dat de publicaties een patroon lijken te volgen. Bepaalde sites openen met een publicatie en vervolgens zie je een 'licht aangepaste' publicatie (zeg maar kopie) enige tijd later bij de andere aanbieders. Zeker in de wintertijd is het kennelijk moeilijk om aan originele onderwerpen te komen. Vaak worden dan oude publicaties uit het archief geplukt en in een nieuw jasje gestoken.

Zo las ik bij een van die aanbieders een artikel over de, in 2013 geïntroduceerde - deels vloeistof gekoelde - BMW GS 1200. De schrijver, we zullen hem 'TIM' noemen, was vol lof over deze motor. Geen vermelding van de inmiddels bekende problemen met de koppeling, het moeizame schakelen, defecte knoppen, defecte tankdoppen of afgescheurde cockpitjes. Ook geen vermelding van ellenlange reparatietijden door problemen bij de fabriek in Berlijn. Kortom, een verslag waarbij de schrijver helaas vergeten is om het ideale plaatje van destijds, te vergelijken met de daadwerkelijke - huidige - situatie.

Het is altijd een risico als je oude informatie, of informatie van anderen gebruikt zonder deze eerst te verifiëren. En als je hier geen energie of tijd voor hebt, dan lijkt het mij beter om gewoon niets te schrijven.

Copyright: © 2009 ~ hansenwebsites.nl~ All rights Reserved