19.09.2016 » Is mijn Garmin Zumo stuk, er klopt iets niet met de route.

Met grote regelmaat spreek ik met eigenaren van een Garmin Zumo die aangeven dat het toestel defect is. Ze vertellen dat het toestel hen eerst naar een parallelweg stuurt en vervolgens weer terug naar de hoofdrijbaan.

Nee, het toestel is echt niet defect, de oorzaak ligt ergens anders, met grote waarschijnlijkheid zijn het de kaarten! Dat is steevast mijn antwoord als men mij het probleem omschrijft. Ik ben jaren geleden, als gebruiker van een Garmin Zumo 660, voor het eerst met dit fenomeen in aanraking gekomen. Garmin bracht destijds met grote regelmaat firmware updates uit en bij elke update dachten we dat het probleem zou zijn opgelost. Soms leek het ook gewoon beter te gaan tot er weer een nieuwe kaartupdate werd uitgebracht. Dan leek het probleem weer teruggekeerd.

Pas toen ik dagelijks met routes aan de slag ging en ik gebruik maakte van databases, kon ik een patroon inzichtelijk maken. Vermoedens had ik al langer, maar feiten overtuigen! Als ik het kaartmateriaal, in combinatie met de routes, met elkaar vergelijk dan wordt het duidelijk. Vrijwel na elke kaartupdate door Garmin zal een bestaande route anders verlopen. Dat komt niet alleen door de gewijzigde infrastuctuur (wegen), maar ook door (onnodige) onverklaarbare wijzigingen. Dat betreft vooral situaties waarbij de route een parallelle rijbaan kan volgen (zie afbeelding). En dat gebeurt ook als je gewoon een 'van A naar B route' gebruikt. Je moet even van de snelweg af om vervolgens de eerste oprit te volgen. De oplossing ligt voor de hand: na een kaartupdate altijd eerst de routes herberekenen, zo nodig aanpassen en tijdens de rit goed vooruit kijken!

Copyright: © 2009 ~ hansenwebsites.nl~ All rights Reserved