18/01/2014  » De Honda Crosstourer (deel 2)

Niet zo lang geleden heb ik valbeugels gemonteerd op de Honda. Bij een motor die 'topzwaar' is lijkt dit geen onverstandige keuze.

Met een gewicht van zo'n 275 kg (afhankelijk van het model) is de Honda zeker geen lichte motor. Daarbij komt dat de motor best wel 'topzwaar' is. Neem daarbij een zadelhoogte van 85 cm, dan weet je dat de motor niet gemakkelijk handelbaar is voor kleinere mensen (zoals ik dus). Met mijn 1.76 M kan ik bij stilstand de voeten net op de grond krijgen. Is de motor in beweging, dan sta je versteld van het gemak en de goede balans in de motor. Maar ja, soms moet je ook stilstaan en als ik dan op een ongelijk oppervlak uitkom, dan kan het misgaan. Zo lees ik regelmatig op het Duitstalige forum dat de rijders bij stilstand omvallen en dat hierdoor schade ontstaat. Met name afgebroken handkappen, beschadigde koffers maar ook beschadigde carters en kuipdelen.

Ondertussen hebben verschillende fabrikanten valbeugels beschikbaar voor de Honda. Het merendeel hiervan is zo ontwikkeld dat ze vooral de kuipdelen beschermen. In Duitsland vond ik een fabrikant die een valbeugel ontwikkeld heeft die niet alleen de kuipdelen beschermt, maar ook de carterdelen en de radiator. Levering zoals besproken binnen 4 werkdagen (zelfs tijdens de feestdagen) en met een tweetalige handleiding. De montage was redelijk eenvoudig (met twee personen om beschadiging te voorkomen). In 1,5 uur was het gefixt.

Copyright: © 2009 ~ hansenwebsites.nl~ All rights Reserved